کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

شستشوی انواع فرشهای اعلاء، ابریشم،گل ابریشم و ماشینی خشکشویی مبلمان، موکت، تشک اتومبیل، تشک خوشخواب،پتو و ملحفه و پشتی

چهارشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۳:۱۳ ب.ظ

قالیشویی و معرفی نقش های استرلیزه فرش قشقایی

اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

قالیشویی و معرفی نقش های استرلیزه فرش قشقایی

قالیشویی و معرفی نقش های استرلیزه فرش قشقایی. این مقاله از کارخانه قالیشویی ادیب رابخوانید. تا با نقش های استرلیزه فرش قشقایی و ۵ دسته آن بیشتر آشنا شوید.

گروه دوم از نقش های قالی را دسته ای از طرح تشکیل می دهند که اگر چه دارای منشا عشایری و روستایی نیستند. لیکن عشایر با برخورداری و الهام از نقوش فرش های شهری بافت و پارچه ها و ترمه ها و نقشه های کاشی و ساده سازی این گونه طرح ها آنها را مطابق با ذوق و سلیقه و سبک و شیوه بافندگان عشایری  مورد استفاده قرار می دهند. نقشهای منظم و پیوسته که آنها را به اختصار منظم می خوانیم. نمایانگر نظم و ترتیب پیوستگی و همبستگی توازی و تعادلی است. که بیشتر به شهر نشینی و هنر شهری سازگاری دارد. گروه منظم قالی قشقایی را به ۶ دسته متمایز تقسیم کرده اند.

نقش ناظم:

طرح و نقشی است بسیار قدیمی که از دوران صفوی با نام نقش گلدانی تغییر در همه شهر های ایران و هندوستان به شیوه های گوناگون بافته شده است. این نقش در بازار تهران به حاجی خانمی معروف است. در بازار شیراز به نقش ناظم یا سر ناظم و در شهر های دیگر به گلدانی و باغی مشهور است. ظاهرا ناظم دوره نا ناظم ملک خانی نخستین بار از روی قالی های جوشقان و تبریز به بافندگان قشقایی سفارش داده. و این طرح را در طایفه کشکولی رایج کرده است.

نقش محرماتی:

نقش محرمات استان فارس معمولا بر دو نوع تقسیم می شود. دو رنگ و چند رنگ خود نیز به نوع پهن و باریک تفکیک می شود. که نوع دو رنگ در میان فرش بافان تبریز و بیلوردی رواج دارد. و نوع چند رنگ آن خاص قشقایی و بافندگان کردستان و فراهان و آذربایجان شوروی منطقه قشقایی تنها جایی است. که در فارس انواع محرمات پهن و باریک را رنگهای گوناگون می بافند. و بافندگان کشکولی ها به نقش محرمات توجه داشته اند. کشکولی ها نوع دیگر از محرمات را نیز ابداع کرده اند. که خطوط آن مواج و شکسته است. و محرمات جناغی شهرت یافته است. محرمات جناغی بیشتر در بافت خورجین و مفرش آن هم استثنایی و تفننی به کار رفته است.

نقش ماهی در هم:

اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

هر چند شیوه طراحی قدیمی ترین ماهی در هم قشقایی بیشتر متاثر از سبزه های فراهان و کردستان لیکن به احتمال بسیار قشقایی این نقش را پس از آنکه به فرمان نادر شاه مجبور به کوچ شده اند. با خود از خراسان به فارس آورده اند. کشکولی ها و بیشتر از همه بافندگان تیره بلوکی که جز این نقش طرح دیگری ندارند.

نقش بوته ای:

رایج ترین نقش بوته ای تحت عنوان بوته ای از جمله نقوش بسیار قدیمی و مورد استفاده در پارچه های ترمه و قلم کاری است که در طول تاریخ اشکال مختلفی به خود گرفته است و ۱۵۰ نوع پیشرفته از این نقش وجود دارد که ۴۰ نوع از آن در دستباف های عشایری دیده می شود.

نقش گیاهی :

نقش گیاهی در نزل قشقایی ها رایج می باشد. و مجموعه ای از گل و گیاه و بوته و درختچه هاست. که به صورت های یکسان و گاه متفاوت جدا از هم و یا متصل در ردی های عمودی عرصه قالی را زینت می بخشد. نقش نامرتب خارج از انضباط آن را که از نقوش حیوانات بهره مند است نقش جنگلی گویند.

نقش افشان:

مایه اصلی نقش افشان گل و گیاه و شاخ وبرگ است. با این تفاوت که در نقش افشان این عناصر باه هم پیوستگی دارد و تمام متن قالی را در بر می گیرند. تفاوت افشان فارس با دیگر سبکها در ساده کردن گلها و شاخه ها و نحوه آرایش نیمه هندسی و رنگ آمیز هست.نقش افشان منحصر به فرش قشقایی است و مستقیما منشعب از نقوش ناظم است.

 

مشتریان عزیز در نظر داشته باشید. که خدمات آنلاین قالی شویی از قبیل قالیشویی آنلاین و مبل شویی و خشکشویی مبلمان آنلاین با ۲۰% تخفیف ارائه می گردد. ارائه خدمات ما در سراسر تهران صورت می گیرد.
شعبه قالیشویی کرج ما آماده برای ارائه خدمات به شما دوستان عزیز می باشد.

….. دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت قالیشویی ادیب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی