کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

شستشوی انواع فرشهای اعلاء، ابریشم،گل ابریشم و ماشینی خشکشویی مبلمان، موکت، تشک اتومبیل، تشک خوشخواب،پتو و ملحفه و پشتی

پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷ ب.ظ

ویژگی های فرش بلوچ و قالیشویی آن

اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

ویژگی های فرش بلوچ و قالیشویی آن

ویژگی های فرش بلوچ و قالیشویی آن چیست؟ این مقاله از کارخانه قالیشویی ادیب ( قالیشویی آنلاین ) را بخوانید. تا با ویژگی های فرش بلوچ و قالیشویی آن بیشتر آشنا شوید.

برای دیدن مقاله گلیم بلوچ اینجا کلیک کنید.

ویژگی های بافت فرش بلوچ:

  • قالیچه های بلوچی اکثر سبک وزن می باشند. نوع گره این فرش ها فارسی است. و بیشتر از پشم های محلی تهیه می شوند.
  • یکی دیگر از ویژگیهای فرش بلوچ که آن را از دیگر فرشها متمایز می کند. استفاده از موی بز ( قهوه ای تیره و مشکی ) در دوخت شیرازه است. که امروزه دیگر کاربردی ندارد.
  • بلوچ ها بیشتر در اندازه های کوچک می بافند.
  • شیوه بافت معمولاً یک پوده ( پود نازک ) است. و گلیم بافی های طویلی در ابتدا و انتهای قالیها دیده می شود .

جنس فرش بلوچ:

در گذشته جنس فرش بلوچ از پشم شتر بود. تار و پود و پرز فرش بلوچ اکثر از پشم است. ولی گاهی نیز از نخ های پنبه ای برای تار و پود فرش های خود استفاده می کنند.

طرحهای فرش بلوچ:اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

یکی از طرح های مورد علاقه بافنده های بلوچی طرح آخوندی است. این طرح بیشتر درناحیه سرخس بافته می شود. رنگ زمینه طرح آخوندی بژ بوده که به صورت محراب طراحی شده است. نقش درختی خدنگ و استوار که مملو از برگ ها و گل های سه پره و پنج پره است. نیز در فرش بلوچ دیده می شود. در زیر به معرفی نقوش مشهور فرش بلوچ می پردازیم:

طرح طاووسی :

در این طرح چهار طاووس قرمز و سبز درزمینه سرمه ای فرش، ترنج کوچک الماس مانندی را در بر گرفته اند. و ممکن است این چهار طاوسی در طول فرش در چند نوبت تکرار شود. در زمینه لچک های به هم پیوسته فرش که اغلب به رنگ بژ هستند.

طرح مرغی:

بلوچ ها به پیروی از بافنده های ایل افشار قالیچه هائی با طرح های مرغی نیز می بافند. نیز نقش های این پرندگان توأم با گلدان های گل بافته شده اند. حاشیه این قالیچه ها با شکل های هندسی پوشیده شده است.

طرح درخت زندگی:

این طرح تنها در قالی های محرابی بلوچ دیده می شود. در دو سوی محراب گاه کتبه هایی با آیات قرآنی و یا شهادتین مشاهده می شوند. اساس طرح بر درخت زندگی استوار است که از آن شاخه های پربرگ منشعب شده اند.

طرح بوته سراسری:

بوته در طرحهای بلوچ شکلی خاص دارد. چنانکه دورتادور آن دندانه دار شده است. و تنه بر روی یک پایه استوار است.

طرح میناخانی، کلاه دراز یا کلاه بلند، سه خشتی، گاو و برج، سنگ چولی، گل شفتالو، فتح الله خانی، یعقوب خانی، مدد خانی، و…

قالیهای بلوچی اغلب در سبکهای هندسی بافته می شوند.
و نقوش آنها تا حد زیادی متأثر از اقوام دیگر چون ترکمن ها، افشاری ها و حتی افغانی ها مى باشد. بطوریکه در نوشته ها و کتابهایی که در مورد قالیهای شرقی نوشته شده اند، بافنده های بلوچ را کپی کار می نامند. ولی در هر صورت نقوش بافته شده، حال و هوای محلی و قومی به خود گرفته اند. که موجب متمایز شدن این فرش ها از دیگر فرش ها شده است.

 

رنگ فرش بلوچ:اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

رنگ های قالیچه های آنان به طور عموم طبیعی بوده. و در زمینه های تیره مانند قرمز سماقی، قهوه ای، بژ و سیاه و و تونالیته های آنها می باشند. بافندگان بلوچی بیشتر تمایل به رنگهای تیره دارند. و این دلیلی است. که در بازار این دست بافت ها را گاهی « سیاه کار» می نامند.

بهترین روش تشخیص یک قالی قدیمی بلوچ رنگ آن است.

قالیشویی و شستشوی فرش بلوچ:

قالیشویی (شستشوی فرش ) فرش بلوچ جز قالیشویی های خاص می باشد. همانطور که ذکر شد رنگ اغلب این فرش ها از رنگ های طبیعی می باشد. و هنگام قالیشویی (شستشوی فرش) امکان پخش شدن. رنگها و یا اصطلاحا رنگ قاطی کردن رنگ فرش وجود دارد. و بسیار مهم است که فرش ها قبل از شستشو تثبیت رنگ شوند. و این امر باید توسط یک کارشناس خبره قالیشویی ( شستشوی فرش ) انجام شود. و سپس با شامپو های مخصوص و صنعتی شسته شود. تا پشم ها و پنبه فرش بلوچ زبر و خشک نشود. پیشنهاد ما برای قالیشویی فرش بلوچ اعلاشویی ( اعلا شویی ) می باشد.

 

توجه: اگر به قالیشویی، قالی شویی، شستشوی فرش، شستشوی مبل. خشکشویی مبلمان، اعلاشویی، اعلا شویی، شستشوی خوشخواب و … نیاز دارید. به قالیشویی  یا قالیشویی آنلاین مراجعه کنید. و از خدمات اعلاشویی یا اعلا شویی استفاده کنید. تا فرش شما با دستگاه های مخصوص شسته شود.ویژگی های فرش بلوچ و قالیشویی آن.

مشتریان عزیز در نظر داشته باشید. که خدمات آنلاین قالی شویی از قبیل قالیشویی آنلاین و مبل شویی و خشکشویی مبلمان آنلاین با ۲۰% تخفیف ارائه می گردد .ارائه خدمات ما در سراسر تهران صورت می گیرد.
شعبه قالیشویی کرج ما آماده برای ارائه خدمات به شما دوستان عزیز می باشد .

….. دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت قالیشویی ادیب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی