کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

شستشوی انواع فرشهای اعلاء، ابریشم،گل ابریشم و ماشینی خشکشویی مبلمان، موکت، تشک اتومبیل، تشک خوشخواب،پتو و ملحفه و پشتی

ه جرات می‌توان گفت که آمریکا یکی از بزرگترین بازارهای فرش دستباف ایران بود و با ممنوعیت صادرات این محصول فشار زیادی بر هنر-صنعت فرش دستباف کشور وارد شد.

جهش تازه هنر-صنعت فرش دستباف ایران با مجاز شدن صادرات به آمریکا

 

به گزارش آنا، بنا به گفته‌های حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران، میزان صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا تا سال 2010 یعنی پیش از اعمال تحریم‌ها حدود 82 میلیون دلار معادل 16.5 درصد از کل صادرات فرش دستباف بود که پس از اعمال تحریم‌ها هند جایگزین ایران در بازار آمریکا شد.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا که در سال 2010 به امضای باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رسید، صادرات فرش ایران به آمریکا ممنوع اعلام شد. این تحریم در پی اعمال فشار بیش‌تر از سوی آمریکا برای مسائل هسته‌ای ایران بوده است.

علاوه بر ممنوعیت واردات فرش دستباف ایران بر اساس این مصوبه، واردات پسته و خاویار ایران نیز به این کشور ممنوع اعلام شده بود.

پیش از وقوع این ممنوعیت، مردم آمریکا جزء اصلی‌ترین خریداران فرش دستباف ایران بودند و رتبه نخست واردکنندگان فرش ایران با سهمی بیش از 16.5 درصد به این کشور تعلق داشت.

پیش از تحریم اخیر آمریکا و در دوران رونالد ریگان، رئیس‌جهموری اسبق آمریکا نیز واردات فرش دستباف ایران به این کشور ممنوع اعلام شده بود، اما پس از 14 سال این ممنوعیت رفع شد و در این زمان تاجران، ‌کالای خود را از طریق کانادا به آمریکا ارسال می‌کردند. البته رفع ممنوعیت صادرات اقلام یاد شده در سال 2000 رفع و دوباره در سال 2010 ممنوع شد.

در این راستا از ابتدای امسال با توافق بر سر بیانیه لوزان، وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیشنهاد مرکز ملی فرش ایران در نامه‌ای به وزیر امور خارجه خواستار قرار گرفتن موضوع لغو تحریم فرش ایرانی در مذاکرات ایران با گروه 1+5 شد تا با استفاده از روش‌های دیپلماتیک ممنوعیت واردات فرش دستباف ایران به کشور آمریکا مرتفع شود.

در نهایت در روزهای پایانی توافق ایران و 5+1 لغو تحریم واردات فرش دستباف ایران به آمریکا در میان مهم‌ترین موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 قرار گرفت و با اجرایی شدن این توافق صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا نیز از سر گرفته می‌شود.

بر اساس خبرهای اعلام شده، تا ساعاتی دیگر نتیجه نهایی عملیاتی شدن برجام مشخص می‌شود و پس از آن صادرات فرش دستباف ایران نیز تحولات عظیمی را شاهد خواهد بود.

همچنین در بندی از این برنامه که در رسانه‌ها انتشار یافته بود، آمده بر اساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، امکان صدور برخی اقلام شامل فرش، پسته و خاویار از ایران به آمریکا فراهم خواهد شد.

با توجه به شرایط یاد شده اکنون بهترین زمان برای به دست آوردن مجدد بازارهای آمریکا است و باید با روش‌ها و متدهای جدید بازاری که توسط رقبای ایران قبضه شده باز پسگیری شود و این نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از طرف مسئولان و فعالان این حوزه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی