کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

کارخانه قالیشویی ادیب

تلفن چهار رقمی ویژه۴۷۰۴

شستشوی انواع فرشهای اعلاء، ابریشم،گل ابریشم و ماشینی خشکشویی مبلمان، موکت، تشک اتومبیل، تشک خوشخواب،پتو و ملحفه و پشتی

پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸ ب.ظ

ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن

ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن-اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن

ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن چیست؟ اگر آشنایی با فرش دستباف داشته باشید. بی شک نام فرش ساروق را شنیده اید. در مقاله از کارخانه قالیشویی ادیب (قالیشویی آنلاین) قصد داریم ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن را بررسی نماییم.

ساروق کجاست؟

ساروق در ۴۵ کیلومتری شمال اراک و در پایین بخش فرمهین این شهرستان قرار دارد. و محلی کوهستانی و سردسیر و خشک با بارندگی کم است. بافت فرش مهمترین صنعت منطقه ساروق می باشد. صنعت قالبافی در ساروق حدود ۷۰۰ سال است که در ساروق نسل به نسل  منتقل شده است.

بافت فرش ساروق:ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن-اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

این قالی ها بدلیل ریز بافت بودن و داشتن پرزهای کوتاه، همچون تخته ای سخت و فشرده به نظر می رسد. و ارتفاع پرزها به ۱۰میلی متر میرسد که با ۲۵ تا۳۵ چین در هر گره به شیوه فارسی باف بافته می شود.

دار فرش بافی در شهرها عمودی و در روستاها به ندرت افقی است.

نقوش فرش ساروق:

بخش اعظم از زیبایی و جلوه یک فرش، مربوط به نقشه یک فرش است. قالی یا فرش ساروق در این زمینه سرآمد است. که نه تنها در ایران به شهرت رسیده. بلکه آوازه فرش ساروق شهرت جهانی نیز پیدا کرده است. در گذشته بیشتر قالیچه های ساروق از نقش ترنج الهام می گرفتند. و رنگ متن اکثریت آنها کرم و لاجوردی بود. این ویژگی ها موجب شد که قالی ساروق در سراسر ایران و جهان شهرت یابد. البته در حال حاضر تغییراتی در نقشه، رنگ، متن و طول پرزها ایجاد شده است. به این ترتیب که نقشه ها به صورت طرح سراسری گل و برگ است. ۸۰ درصد متن به رنگ گلی است.

نقشه های اصیل ساروقی عبارتند از : نقشه های مرغ و ماهی، مستوفی، پرده ای و گل و بوته. نقشه های دستگاهی، پرده ای، پیچ اروپایی، شاه عباسی، افشان و ترنج با گل و جانور، از جمله نقشه هایی هستند که بعد ها به عنوان الگوی قالی بافان ساروقی قرار گرفتند.

رنگ فرش ساروق:

رنگ مصرفی در فرش ساروق اغلب گیاهی و طبیعی و از نوع تیره است. مسی، دوغی، بلوط

ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن-اعلاشویی-قالیشویی-شستشوی فرش- قالیشویی آنلاین-قالیشویی تهران-قالیشویی کرج

ی، بژ، آبی، لاکی، گلی، کرم، و سرمه ای از رنگ های غالب در فرش ساروق است.

جنس فرش ساروق:

مواد اوّلیه و بافت:در فرش ساروق مواد اوّلیه مرغوب مصرف می شود. و به ویژه پشم از گوسفندان محلی تأمین می گردد. بافت این فرش ها با گره نامتقارن و پرز کوتاه و فشرده است.

طروح های فرش ساروق:

در حال حاضر، بیش از ۶۰ درصد تولید قالی منطقه اراک، از نوع ساروق است. در طرح های قالی مذکور، همواره یک نوع یکنواختی وجود درد. به طوری که در نقشه ها تنوع چندانی مشاهده نمی شود. تفاوتی که بین قالی ساروق با دیگر مناطق وجود دارد. در نوع استفاده از گره ها است. به این معنا که در قالی ساروق از گره فارسی باف استفاده می شود.

استاتید مشهور فرش ساروق:

استادان بزرگی به کار نقشه کشی قالی ساروق اشتغال داشته اند. که آثار ارزشمندی نیز از ایشان به جای مانده است. از جمله استاد عیسی بهادری که زمانی ریاست هنرستان فرش اصفهان را برعهده داشت. یکی از آثار برجسته این استاد هنرمند نقشه فرش بشریت است. که هنوز هم قالی بافان اراک و ساروق از آن الگو می گیرند.

از دیگر استادان قدیمی و صاحب نام و پرکار ساروق می توان. از استادان: ابطحی، هوشنگی، چگنی، فرهنگ، سوار آبادی، و برادران تهرانی نام برد. در حال حاضر نیز استادان توانایی چون اسماعیل خان فراهانی. آستانه، حمیدی و ابراهیمی از نقشه کشان اصلی نقشه های ساروق به شمار می روند.

یکی از زیباترین جلوه های قالیبافی در ساروق قالیچه های تصویری است.

قالیشویی فرش ساروق:

اگر آشنایی با فرش دستباف داشته باشید. بدون شک ارزش بالای فرش ساروق را میدانید. فرش ساروق یکی از با ارزش ترین فرش ها می باشد. بی شک قالیشویی  (شستشوی فرش) فرش ساروق از اهمیت بالایی برخوردار است. و باید توسط کارشناس قالیشویی انجام شود . تا از ارزش این فرش ها کاسته نشود. پیشنهاد قالیشویی برای شستشوی فرش ساروق اعلاشویی (اعلا شویی) است . قبل از انجام قالیشویی برای فرش ساروق از اعتبار کارخانه قالیشویی اطمینان حاصل فرمایید. کارخانه قالیشویی ادیب با بیش از ۵۷ سال تجربه درخشان در امر قالیشویی، قالیشویی فرش با ارزش ساروق را به نحو احسن با ضمانتنامه کتبی انجام می دهد.

 

توجه: اگر به قالیشویی، قالی شویی، شستشوی فرش، شستشوی مبل، خشکشویی مبلمان، اعلاشویی، اعلا شویی، شستشوی خوشخواب و … نیاز دارید. به قالیشویی  یا قالیشویی آنلاین مراجعه کنید. و از خدمات اعلاشویی یا اعلا شویی استفاده کنید. تا فرش شما با دستگاه های مخصوص شسته شود. تولید و تجارت فرش دستباف ایران رو به بهبود است. ویژگی فرش ساروق و قالیشویی آن.

مشتریان عزیز در نظر داشته باشید. که خدمات آنلاین قالی شویی از قبیل قالیشویی آنلاین و مبل شویی و خشکشویی مبلمان آنلاین با ۲۰% تخفیف ارائه می گردد .ارائه خدمات ما در سراسر تهران صورت می گیرد.
شعبه قالیشویی کرج ما آماده برای ارائه خدمات به شما دوستان عزیز می باشد .

….. دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت قالیشویی ادیب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی